elbatin
Barista
Selamlar. Kahve demlemeye yeni başlamış ya da uzun süredir kahve demleyen bazı kişiler gibi benim de muzdarip olduğumu düşündüğüm bir problem var: Dengesiz Çözünme. Bunun sebebinin hatalı döküş sonucu kanallanma olduğunu düşünüyorum. Bildiğiniz üzere, kanallanma olursa su kanallardan akıyor ve buradaki kahveyi fazla çözüyor. Diğer bölgedeki kahveler de az çözünüyor. Bunun sonucu hem underextracted hem overextracted bir kahve çıkıyor ortaya.
Under ve Over Extraction'u biraz daha taniyabilmek, anlayabilmek için ufak bir deneme yaptım. Kahveyi, genelde kullandığım ve performans alamadığım TM 17-22 klik aralığında öğütmek yerine 15 ve 25 klikte iki farklı seferde öğüttüm, art arda iki demleme yaptım. İkisinde de 14/250 oran kullandım. Kahvem Kronotrop La Rivera idi.
Immersion Dripper ile 50 ml blooming, 30-1.15 arası 250'ye tamamlama ve 2.05'te switchi açma şeklinde demledim. İşte sonuçlar ve deneyimlerim.
-25 KLİK
2.26'da tüm su süzüldü. Kahve yatağından da anlaşılacağı üzere gayet kalın bir öğütümdü. Ama tadarken beklediğimi alamadım. İki demlemede de; aftertaste olarak, kahveyi yudumladıktan sonra ağzı kaplayan, ağızda kalan bir acılık var. Yanık değil, sanki çiğ kayısı çekirdeği acısı gibi. Oldukça rahatsız edici. Umduğum gibi bir ekşilik alamadım. Kahve posalarını balkonda çiçeklere dökerken, kahvenin açık havada çok çok farklı koktuğunu fark etmiştim. Bu yüzden bu tadımı dışarıda da yaptım. 15 klik ile demlenen kahveden çok çok daha güzel kokuyordu, hatta kokusu çok güzeldi. Kokusuyla şaşırtmasına rağmen tadıyla yine standart bir kahve. Sonuç olarak, beklediğim gibi ultra ekşi bir kahve değildi. Zaten hiç ekşi kahve içtiğimi hatırlamıyorum. Açık havada muhteşem kokmasına rağmen tat olarak eksik, dolgun olmayan bir fincan. Sıcaktan soğuğa, aftertaste olarak kendini belli eden bir acılık.

-15 KLİK
2.56'da tüm su süzüldü. Kahve yatağı çamurumsuydu. Eskiden olsa çok ince, çok tozlu, tıkanma olmuş felan derdim ama Hoffmann dahil birçok kişinin videosunda yatak bu şekilde gözüktüğü için bundan sonra daha incelere gideceğim. Her neyse. Sıcakken, diğer fincana göre aftertaste acılığı daha belirgindi. Anlayamadığım bir şekilde; yanmış yemeklerde, kurukayfeci Türk Kahvelerinde, Nescafe Classiclerde olan, bittersi acılık yoktu. İşin garip tarafı, bu acılığı alamıyorum. Hep içtikten sonra gelen, aftertaste olarak kendini belli eden, ağzı kaplayan bir acılık var. Fincan ortalarında kahve dolgundu. İçtiğim çoğu kahveden ve diğer fincandan çok daha dolgun ve gövdeli hissettirmesine rağmen hiçbir tat, aroma, ekşilik felan yoktu. Gövdeli ama düz bir sıvı gibiydi. Bunda da, baştan sona o aftertaste acılığı daha belirgin olarak vardı. Ne yazık ki, diğer fincan gibi güzel kokmuyordu bu fincan. İşin üzücü tarafı, benim gövdeli ve acı olarak tattığım kahveye kardeşim " İlk yudumda ve yutarken tatlı, ağızdayken ekşi." dedi.

Sonuç olarak; 15 klikte aşırı bitter, yanık, içilemeyecek bir kahve beklerken dolgun, gövdeli ama düz, acılığın da aftertaste olarak var olduğu, içilebilir bir fincan elde ettim.
25 klikte ise aşırı ekşi, su gibi, mide bulandırıcı bir fincan beklerken müthiş kokulu fakat tatsız, diğerine göre biraz daha canlı (canlıdan kastımın ne olduğunu bilmiyorum, parlak bir asidite yok ama çok az var gibi, çok hafif ekşimsi, kendini daha çok belli ediyor), gövdesiz bir fincan elde ettim. Rahatsız edici ekşilik yoktu. Garip bir şekilde bunda da aftertaste acılığı vardı. İçilebilir bir kahveydi.
Siz hiç kanallanma yaşadınız mı? Bu sorunun önüne nasıl geçiyorsunuz? Over ve Under Extractionu deneyimlemek için denemeler yaptınız mı?
Sağlıkla, iyi kahveyle kalın.
Under ve Over Extraction'u biraz daha taniyabilmek, anlayabilmek için ufak bir deneme yaptım. Kahveyi, genelde kullandığım ve performans alamadığım TM 17-22 klik aralığında öğütmek yerine 15 ve 25 klikte iki farklı seferde öğüttüm, art arda iki demleme yaptım. İkisinde de 14/250 oran kullandım. Kahvem Kronotrop La Rivera idi.
Immersion Dripper ile 50 ml blooming, 30-1.15 arası 250'ye tamamlama ve 2.05'te switchi açma şeklinde demledim. İşte sonuçlar ve deneyimlerim.
-25 KLİK
2.26'da tüm su süzüldü. Kahve yatağından da anlaşılacağı üzere gayet kalın bir öğütümdü. Ama tadarken beklediğimi alamadım. İki demlemede de; aftertaste olarak, kahveyi yudumladıktan sonra ağzı kaplayan, ağızda kalan bir acılık var. Yanık değil, sanki çiğ kayısı çekirdeği acısı gibi. Oldukça rahatsız edici. Umduğum gibi bir ekşilik alamadım. Kahve posalarını balkonda çiçeklere dökerken, kahvenin açık havada çok çok farklı koktuğunu fark etmiştim. Bu yüzden bu tadımı dışarıda da yaptım. 15 klik ile demlenen kahveden çok çok daha güzel kokuyordu, hatta kokusu çok güzeldi. Kokusuyla şaşırtmasına rağmen tadıyla yine standart bir kahve. Sonuç olarak, beklediğim gibi ultra ekşi bir kahve değildi. Zaten hiç ekşi kahve içtiğimi hatırlamıyorum. Açık havada muhteşem kokmasına rağmen tat olarak eksik, dolgun olmayan bir fincan. Sıcaktan soğuğa, aftertaste olarak kendini belli eden bir acılık.

-15 KLİK
2.56'da tüm su süzüldü. Kahve yatağı çamurumsuydu. Eskiden olsa çok ince, çok tozlu, tıkanma olmuş felan derdim ama Hoffmann dahil birçok kişinin videosunda yatak bu şekilde gözüktüğü için bundan sonra daha incelere gideceğim. Her neyse. Sıcakken, diğer fincana göre aftertaste acılığı daha belirgindi. Anlayamadığım bir şekilde; yanmış yemeklerde, kurukayfeci Türk Kahvelerinde, Nescafe Classiclerde olan, bittersi acılık yoktu. İşin garip tarafı, bu acılığı alamıyorum. Hep içtikten sonra gelen, aftertaste olarak kendini belli eden, ağzı kaplayan bir acılık var. Fincan ortalarında kahve dolgundu. İçtiğim çoğu kahveden ve diğer fincandan çok daha dolgun ve gövdeli hissettirmesine rağmen hiçbir tat, aroma, ekşilik felan yoktu. Gövdeli ama düz bir sıvı gibiydi. Bunda da, baştan sona o aftertaste acılığı daha belirgin olarak vardı. Ne yazık ki, diğer fincan gibi güzel kokmuyordu bu fincan. İşin üzücü tarafı, benim gövdeli ve acı olarak tattığım kahveye kardeşim " İlk yudumda ve yutarken tatlı, ağızdayken ekşi." dedi.

Sonuç olarak; 15 klikte aşırı bitter, yanık, içilemeyecek bir kahve beklerken dolgun, gövdeli ama düz, acılığın da aftertaste olarak var olduğu, içilebilir bir fincan elde ettim.
25 klikte ise aşırı ekşi, su gibi, mide bulandırıcı bir fincan beklerken müthiş kokulu fakat tatsız, diğerine göre biraz daha canlı (canlıdan kastımın ne olduğunu bilmiyorum, parlak bir asidite yok ama çok az var gibi, çok hafif ekşimsi, kendini daha çok belli ediyor), gövdesiz bir fincan elde ettim. Rahatsız edici ekşilik yoktu. Garip bir şekilde bunda da aftertaste acılığı vardı. İçilebilir bir kahveydi.
Siz hiç kanallanma yaşadınız mı? Bu sorunun önüne nasıl geçiyorsunuz? Over ve Under Extractionu deneyimlemek için denemeler yaptınız mı?
Sağlıkla, iyi kahveyle kalın.