• Haziran Ayı Kahve Kulübü Toplu Alım Organizasyonu
    Sevgili Ziyaretçi Haziran ayı Kahve Kulübü ortak alım firması sizlerin oyları ile Niji Coffee seçildi. Bu konudan Mayıs ayı toplu alımı ile ilgili gelişmeleri öğrenebilirsin. Kahve Kulübü toplu alımı ve kulüp ile ilgili gelişmelerden, özel indirimlerden, yayınlardan hızlı bir şekilde haberdar olmak için buradan Whatsapp Kanalına katılmayı, Instagram ve Twitter adreslerinden bizi takip etmeyi unutmayın.
  • Telefon numaranızı paylaşmadan Kahve Kulübü duyurularından, güncel indirim ve kampanyalardan haberdar olmak istiyorsanız Bu Linke tıklayarak Kahve Kulübü Whatsapp Kanalını takip edebilirsiniz.

Kahve ve diş sağlığı

gergingörünüşlüadam

Barista
Editör
Konum
Ankara
Merhaba dostlar

2019'da bir dişimde kist olduğu için çektirdim. Bugün ise 2019'daki çekilen dişin hemen yanındaki dişte kist olabileceğini söyledi doktor. Detaylı röntgene bakınca "olmayabilir de, tam belli olmuyor" dedi. Kist yaygın bir durum değil bildiğim kadarıyla. Nitelikli kahveye 2018 yılında başladığım için ister istemez diş ile alakasını sorguladım.

Benim sizlere sormak istediğim: kahve asidik olduğu için diş sağlığımızı ne derecede olumsuz etkiliyor? kola-gazoz gibi içeceklerin yanında masum mu kalıyor? Fırçalama yeterli midir?

Genelde kahve - kalp sağlığı, kahve - uyku sağlığı ilişkisi hakkında bilimsel araştırmalar görüyoruz. Diş sağlığı ile ilişkisi azımsanıyor bence.
 
Öncelikle çok geçmiş olsun, uzmanından gelecek cevapları ben de merakla bekliyorum.
 
Merhaba, öncelikle geçmiş olsun. Kahve de evet kola vs gibi asidik bir maddedir fakat pH'ı daha yüksektir. Kahvenin pH'ı 5 6 dolaylarındayken kolada vs çok daha düşüktür yani daha asidiktir. Asidik içecekler, şekerli gıdalar, düşük kalsiyum tüketimi gibi etkenler diş minesini zayıflatır. Kolada vs bu etki daha fazlayken (hem daha asidik hem aşırı şeker içeriyor) kahvede biraz daha zayıftır. Diş minesini korumak için ise günlük düzenli ve doğru teknikle florürlü diş macunu ile fırçalamak gerekir. Flor diş minesini korumaya yardımcı olur. Ağız bakım suları gün sonunda mutlaka kullanılmalıdır. Aşırı meyve ve şekerli gıdalar tüketiminden kaçınılmalıdır, kalsiyum alımı arttırılmalıdır. Kahvenin diş üzerindeki etkisini azaltabilmek içinse sütlü kahve tüketimi daha uygundur. Uzun vadede kahvenin zararını azaltmak için düzenli fırçalama ve ağız temizliği yeterlidir. Sarartmasından maalesef kaçış yok uzun vadeye yayılabilir sadece düzenli ağız temizliği ile. Çok rahatsız ederse diş beyazlatma operasyonu yapılabilir. Kısaca düzenli fırçalama ve ağız bakım suyuyla temizliği yapılırsa kahvenin hatrı sayılır bir zararı olmaz. Diş kistinin ise kahveye bağlı olduğunu düşünmüyorum çünkü o daha çok çürüme ile ilişkilendirilir. Çürüme olayı bölgede kalan şekerli besinler sayesinde olur. Kahvede şeker neredeyse hiç olmadığı için de kahvenin sebep olması zor bir ihtimal.
 
kahve asidik olduğu için
Geçmiş olsun.
Aklıma başka birşey geldi. Önceden anadoluda, domatesin insanları zehirlediği söylenir. Uzun yıllar domates zehirli diye yememişler ama bunun sebebi kalaylı tabaklar. Domatesin asidi aslında kalayı çözüyor ve bu sebeple insanları zehirliyormuş.
Geçen günde bi cezve konusu açılmıştı. Öneri olarak kalaylanması gerektiği söylenmişti. Peki kahvedeki asit, domatesinki gibi kalayı çözebilecek seviyede asit mi? Kalaylı cezveler bizi zehirleyebilir mi acaba
 
Geçmiş olsun.
Aklıma başka birşey geldi. Önceden anadoluda, domatesin insanları zehirlediği söylenir. Uzun yıllar domates zehirli diye yememişler ama bunun sebebi kalaylı tabaklar. Domatesin asidi aslında kalayı çözüyor ve bu sebeple insanları zehirliyormuş.
Geçen günde bi cezve konusu açılmıştı. Öneri olarak kalaylanması gerektiği söylenmişti. Peki kahvedeki asit, domatesinki gibi kalayı çözebilecek seviyede asit mi? Kalaylı cezveler bizi zehirleyebilir mi acaba
Anadolu'da mıydı İngiltere'de miydi o ya. 🙂
 
Anadolu'da mıydı İngiltere'de miydi o ya. 🙂
ingilizlerde türk değil miydi :F
anadolu ve eski avrupada domates hurafeleri var diye biliyorum ama şimdi baktım o olay kalaydan dolayı değilmiş. Kurşun içeriği yüksek kalaylı tabaklarmış/: Asıl zehirleyen kurşunmuş.

Ama onlar şöyle sanıyormuş
 
Diş kistinin ise kahveye bağlı olduğunu düşünmüyorum çünkü o daha çok çürüme ile ilişkilendirilir. Çürüme olayı bölgede kalan şekerli besinler sayesinde olur. Kahvede şeker neredeyse hiç olmadığı için de kahvenin sebep olması zor bir ihtimal.
Fırçalamam çok düzenli değil. Kola hiç içmiyorum. Sade maden suyu çok tüketirim. (gazlı içecek ama asitli mi emin değilim)
Kahveye şeker atmıyorum ama haricen şekerli ürünler tüketiyorum. Asıl golü şekerli yiyeceklerden ve düzenli diş bakımı yapmamaktan yiyorum sanırım.
 
Fırçalamam çok düzenli değil. Kola hiç içmiyorum. Sade maden suyu çok tüketirim. (gazlı içecek ama asitli mi emin değilim)
Kahveye şeker atmıyorum ama haricen şekerli ürünler tüketiyorum. Asıl golü şekerli yiyeceklerden ve düzenli diş bakımı yapmamaktan yiyorum sanırım.
Evet kesinlikle öyle. Esas olay şekerli gıdalar. Çok uygun ortam çünkü bakterilerin üreyip dişi çürütmeleri için. Kahve en masumu bu saydığım sebeplerden. :) Sodanın herhangi bir zararı yoktur içiniz rahat olsun, şekerli gıdaları azaltıp düzenli bakım dişlerin tek ihtiyacı denebilir. Tekrar geçmiş olsun.:)
 
Düzenli diş bakımı ve diş taşı temizliği bu tür sorunların azalmasına yardımcı olur. Kistlerin oluşumuna özellikle çürük dişin altında oluşan iltihaplar ve ilerleyen çürük sonucu diş kökü ile diş eti arasındaki doku kaybı oluşması neden olabiliyor. Oluşan boşluk zamanla kist halini alabiliyor.
 
Çekim sonrası röntgene bakarak mı yandaki dişte kist olabileceğini söylemişti doktorunuz? Büyük ihtimalle bir röntgen artefaktıdır, gömülü bir dişle veya çenenize gelen fiziki bir travmayla vs alakalı olmadığı sürece oral bölgede kistik yapılar sadece cansız, çürümeden ötürü devitalize olmuş dişlerde görülür. Eğer ağrı/hassasiyet benzeri bi şikayetiniz varsa tekrardan muayene olmanızda fayda var.
Düzenli diş bakımı ve diş taşı temizliği bu tür sorunların azalmasına yardımcı olur. Kistlerin oluşumuna özellikle çürük dişin altında oluşan iltihaplar ve ilerleyen çürük sonucu diş kökü ile diş eti arasındaki doku kaybı oluşması neden olabiliyor. Oluşan boşluk zamanla kist halini alabiliyor.
Diş çekimine sebebiyet verebilecek olan kistler radiküler kistlerdir, bunlar alveol kemiği içinde oluşur. Dişetine bir fistül ağzı vermediği sürece bağlantısı yoktur. Yumuşak doku kistleri ise ilgili dokuya gelen fiziki/kimyasal travmaya bağlıdır. Kist tanım olarak içi sıvı/gaz dolu patolojik boşluktur, kendine boşluk yaratır gelip de bir boşluğa oturmaz.

Kahve içmeniz dişlerde kist oluşumuna direkt sebep olmaz, fakat çürük insidansını arttıran bir faktördür, yukarıda @ıamphysicist çok güzel özetlemiş. Oral kavitenin pH değerleri 5.5'un altına düştüğü vakit dişin mine yüzeyindeki demineralizasyonundan ötürü çürük oluşumu tetiklenir, demlenmiş kahvenin pH'ı da yanlışım yoksa 5 civarı. 2018'de yapılan bir çalışma da maalesef bunu kanıtlar nitelikte.


Bir diş hekimi olarak verebileceğim ufak tüyolar;

Günde üç kere diş fırçalamanın önerilmesinin sebebi, çürük kavitesi oluşumunun ortalama 7-8 saat içinde gerçekleşmesidir. Sık aralıklarla dişlerinizi fırçalamanızda bir sakınca yok ama bu alışkanlığı sürdürülebilir kılmak adına günde 3 defa yeterlidir.

Asidik besinler tükettiğiniz vakit (elma, sirke, domates, kahve vs) hemen ardından dişlerinizi fırçalamayın, en azından 10-15dk kadar bir şey tüketmemiş olun. Tükürüğünüz bu esnada yeterli bir tamponlama sağlayacaktır, ama bir bardak su içerek siz de etkisini arttırabilirsiniz.

Dişlerinizi, alerjik bir durumunuz veya sistemik bir rahatsızlığınız yoksa lütfen florürlü diş macunlarıyla fırçalayın. Florürün topikal kullanımı internette iddia edilenin aksine sizi kanser yapmaz; doğal, organik ürün adı altında satılan florürsüz ürünlere itibar etmeyin.

Fırçalamadan hemen sonra ağzınızı suyla çalkalamayın, florürün topikal etkisinin büyük bir kısmını heba etmiş olursunuz. Olabildiğince tükürebilirsiniz, ama ağzınızı suyla çalkalamayın.

Fırçalama sonrası ilk yarım saat hiç bir şey tüketmeyin. Tükürüğünüz bu yarım saatte oluşturacağı pelikıl adındaki tabaka, diş minesini fiziksel ve kimyasal travmalardan koruyan ilk bariyerdir, oluşumu için gerekli süreyi tanıyın.
 
 
Birkaç yıldır yılda 1 sefer olmak üzere diş muayenesi ve plak temizliği yaptırıyorum. Diş doktorum dişlerime iyi baktığımı söyledi, her seferinde röntgen çekildiği için de karşılaştırma yapması kolay oluyor. Günde 2-4 arası filtre kahve tüketiyorum.

Sabah kahvaltıdan bir süre sonra ve gece yatmadan önce olmak üzere 2 kere dişlerimi "diş etinden dişe doğru" olacak şekilde yumuşak hareketlerle ve "her dişe 5 fırça darbesi" şeklinde (doktor 10 önermişti ama benim için bu sürdürülebilir olmadı) fırçalamaya özen gösteriyorum. Diş etinin sağlığı da diş için önemli olduğundan fırçalama yönü ve sertliği de önemlidir.
 
Başlığın açıldığını biliyordum da aramayla bulamadım bir türlü :/
 
Çekim sonrası röntgene bakarak mı yandaki dişte kist olabileceğini söylemişti doktorunuz?

Burayı da hastane günlüğüne çevirdik kusura bakmayın.

Kistli diş 2019'da çekildi. Bu hafta gittiğimde yeni 360 derece röntgen çektik. Çekilen dişin yanındaki dişte de kist olabilir dedi, (elindeki metal çubukla tık tık vurarak) ağrıyıp ağrımadığını sordu. Cevap: sıfır ağrı.

Akabinde sadece şüphelendiği dişin röntgenini çektik. "Kist olup olmadığı belli değil, ağrım da yok diyorsun." dedi.
 
Yakın zamanda muayene olduğunuzu anlayamamışım kusura bakmayın, öyleyse geçmiş olsun tekrardan :)
 
Başlığın açıldığını biliyordum da aramayla bulamadım bir türlü :/
Olsun, belki sizin durumunuza uygun bir bilgi yazılmış olabilir düşüncesiyle paylaşmak istemiştim. Geçmiş olsun. Kahvenin çoğunlukla antiseptik özelliği de göz önünde bulundurulmalı. Ağız florası için nitelikli kahvenin muhteviyatındaki antioksidanlar genel ağız temizliğimize dikkat ettiğimiz sürece faydalı diye düşünüyorum. Moralinizi bozmayın.
 
Kahvenin içeriğindeki kafein ve polifenoller düş çürüğü ve diş eti rahatsızlıklarına karşı belirgin bir koruma sağlamakta. Bunun üzerine yazılmış sağlık araştırma makaleleri mevcut. İnternette araştırabilirsiniz. Ayrıca kahvenin dişleri sararmasının diş sağlığını olumsuz yönde etkilediği savı da çok doğru değil. Son olarak kahve içeriğindeki şeker miktarı çok çok az miktarda. Bir meyve suyunun belki de 100 de 1 i kadar bile şeker yoktur.
 
Geri
Üst