• Mayıs Ayı Kahve Kulübü Toplu Alım Organizasyonu
    Sevgili Ziyaretçi Mayıs ayı Kahve Kulübü ortak alım firması sizlerin oyları ile Montag Coffee seçildi. Bu konudan Mayıs ayı toplu alımı ile ilgili gelişmeleri öğrenebilirsin. Kahve Kulübü toplu alımı ve kulüp ile ilgili gelişmelerden, özel indirimlerden, yayınlardan hızlı bir şekilde haberdar olmak için buradan Whatsapp Kanalına katılmayı, Instagram ve Twitter adreslerinden bizi takip etmeyi unutmayın.
  • Telefon numaranızı paylaşmadan Kahve Kulübü duyurularından, güncel indirim ve kampanyalardan haberdar olmak istiyorsanız Bu Linke tıklayarak Kahve Kulübü Whatsapp Kanalını takip edebilirsiniz.

Hasat yılının kahve üzerindeki etkisi

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Takeaway
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Takeaway

Barista
Konum
İzmir
İsim
Engin
Daha fazla  
İsim
Engin
Espresso Makinesi
Arçelik k-3185
Değirmen
Normcore v1,Peugeot Kronos
Ekipmanlar
Aeropress,Hario V60-02 plastik 02 ,Clever dripper,crystal eye 01,Deko tartı, French Press,Arçelik Telve
Kahve Arkadaşlığı İstiyor musunuz?
Evet
Kahve Arkadaşlığı İl
İzmir
Kahve Arkadaşlığı İlçe 1
Gaziemir
Kahve Arkadaşlığı İlçe 2
Menderes
Nitelikli kahveyle tanıştığım günden beri hep kafama takılan bir soru oldu . Kahveler kavrulmamış haliyle aroma kaybına uğrar mı ? Örneğin 2022 hasat bir kahve 2021 kahvelerine göre daha verimli mi olur? Yada daha aromatik mi ?
Tabiki demlerken birçok parametre var . Ama örneğin şuan vitrininde 2021 hasat kahveler bulunan firmalar sanki ellerinde kalmış yada 2022 hasat kahvelere göre daha ucuza getiriliyormuş ta firmanın popülaritesi bu durumu örtebiliyor gibi geliyor . Özet olarak hasat yılının / döneminin fincana etkisi nedir ?
 
Bildiğim kadarıyla kavrulmuş kahve kadar hızlı bir şekilde bayatlamıyor fakat yine de zamanla bir kayıp oluyor. Yeşil çekirdek %10 civarı bir nem içeriyor ortalama, zamanla doğal olarak nemini kaybediyor. Kahve bazı uçucu bileşenler de içeriyor zamanla bunlarda da azalma olması muhtemel. Bu durumda nasıl saklandığı biraz önemli oluyor ağzı açık mı durdu dışarda vakumlanıp mı saklandı. Bazı kavurmahanelerde sıcaklık ve nem kontrollü odalar olduğunu görmüştüm
 
Evet o saklama koşullarını az çok biliyorum. Ama yinede 2022 nin sonuna gelmişken 2021 hasat kahvelerin bazı firmalarda uçuk fiyatlara satılması tuhaf geliyor. Bizim kaçırdığımız bilmediğimiz nedir onu merak ediyorum. Zaman zaman hepimizin fiyatı yüksek ama performans alamadığımız kahveler oluyor- dur diye tahmin ediyorum. Birkaç kez bu durumu da yaşadım.
 
Çekirdek yeşilde olsa zaman geçtikçe performans kaybına uğrar. Saklama koşullarına göre, bu kayıbın ne derece olduğu vs değişkenlik gösterir.

Forumda daha önce örnek olarak yazmıştım. Alıntıda ki link ölmüş ama cropster üzerinde böyle bir örnek vardı zamanında. Yeşil çekirdek satan yerler, bekleyen kahveyi, re-cupping yapıp mevcut durumuna göre tekrar değerlendirir ve fiyatlar.
Şöyle bir mevzu daha var. Aynı kahvenin cupping skoru bekledikçe düşebiliyor. Mesela 2018 yılında 88 puan almış bir kahve, 2019 da ki re-cuppingde 84.5 puana düşüyor. Hatta bu kahvenin cupping score'u ile birlikte fiyatı da 10.05$ dan 4.95$ dolara düşüyor aynı zaman diliminde. Örnek: https://hub.cropster.com/store/listings/4621
 
Bunu yapan kavurucu yada kavurucular var mı ülkemizde ?
 
Evet o saklama koşullarını az çok biliyorum. Ama yinede 2022 nin sonuna gelmişken 2021 hasat kahvelerin bazı firmalarda uçuk fiyatlara satılması tuhaf geliyor. Bizim kaçırdığımız bilmediğimiz nedir onu merak ediyorum. Zaman zaman hepimizin fiyatı yüksek ama performans alamadığımız kahveler oluyor- dur diye tahmin ediyorum. Birkaç kez bu durumu da yaşadım.
Selamlar Engin Bey. Arkadaşlar güzel açıklamışlar ben de fikir vermek isterim. Öncelikle 2021'lerin neden fiyatlarının yükseldiğine. Ticareti kavurucular dolarla yaptığı ve yeşil çekirdek alışverişi sürecinde zaman içerisinde sadece doların lira karşısında yükselmesiyle değil, kahve fiyatlarının dolar olarak da yükselmesiyle yarıştığı için sattığı ürünü yerine koyabileceği fiyatı da düşünmesi gerekiyor. Bunun dağılımını her kavurucu kendi fiyat politikası içerisinde farklı yöntemlerle yapmak zorunda olabiliyor. Bir dönem çok ünlü bir söylem vardı bu forumda, yeşil deponuzda mı değerleniyor diye söylüyorlardı insanlar, olan yeşil değerlenmiyor, yerine gelecek yeşil değerleniyor kısaca. :)

Hasatların geliş dönemleri üzerine de bir fikir paylaşımı yapayım. Öncelikle bazılarımız dikkat etmiştir, bazı hasatlarda 2021-2022 yazar ya da 2020-2021. Bu iki sebepten kaynaklı oluyor böyle yazıldığında. Afrika ülkelerinin bir çoğu yıl sonu başlar hasatına yeni yıl için. Örneğin Kenyalar 2021 aralıkta veya öncesinde geldiyse hasat vakti öncesinde başlar. Elde ettiği hasat 2022 hasatıdır ama.

Başka bir durumda birincil ve ikincil hasat kavramları. Bazı güney amerika ülkeleri kahve hasatını sene içerisinde iki kez yapmaktadır. Senenin baş ve ortalarında gelen hasat birincil, sonlarında gelen hasat ikincil hasattır. İkincil hasatlar sene sonlarına yakınken alındığı için aslında yeni yıla giriş hasatı diyebiliriz, bulunduğumuz senenin başında yapılmamıştır hasat çünkü.

Hasatların geliş dönemlerini de konuşayım ki akıllarda oluşabilecek sorular da kalmasın. Yeni hasatlar bu anlattığım dönemlere göre yılın hemen her iki üç aylık ya da altı aylık periyodunda tedarikçilere ya da direkt alan kavuruculara ulaşır. Yani 2022 oldu 2022nin ilk ayında tüm hasatlar bir anda ulaşmıyor depolarına bu tedarikçilerin. Sene sonuna kadar devam ediyor ikincil hasatları da düşündüğümüzde. Sene başında ya da bir önceki senenin sonunda başlayan hasatlar örneğin Etiyopya ve Kenyalar benim çalıştığım iki tedarikçiyede genellikle en erken nisan mayıs, gecikme halinde haziran temmuza doğru gelmekte. İkincil hasat yapan ülkelerin ikincil hasatları ise kasım ortası sonu ya da aralık ocak ayını bulabilmekte. Bundan sonraki süreç ithalat süreci oluyor tedarikçi ile ithalatçı arasında. Bu ithalat süreci de düzenli aynı ürünü alıp almamanıza göre prosedür ve süreç olarak değişmek ile beraber, ürünlerin depodan alınması Türkiye'ye gelmesi ve ithalat işlemler, laboratuvar süreci, onay alınması ve geçirilmesi derken en erken iki hafta (Çok iyimser ihtimalde), en kötü bir ay veya bir buçuk ay kadar sürmekte.

Bu son paragraftaki bilgilendirme ile de hasatların ülkemize geliş dönemlerini de az çok butik bir kavurucu gözünden paylaşmak istedim. Bahsettiğim süreçler devasa miktarlarda yeşil çekirdek ithalatı yapıp satan büyük tedarik firmaları için geçerli olmayabilir onun notunu düşmek isterim. Zira ürünler her zaman deniz kargolamayla konteynırla gelmek zorunda değil, hava kargoyla bir kaç günde de gümrüğe sokturulabilir yeni ithalat ama o zaman 250 gram kahve fiyatına çok yüklü miktarda antrepo masrafı da eklenir, ondan dolayı genellikle hava kargo yarışma kahveleri ve benzeri üst segment lotlar için daha mantıklı olabilmektedir. Dediğim gibi bu politikalar, süreçler, maliyetlendirmeler firmadan firmaya göre değişecektir. Genel geçer kesin bilgi olarak değil ama ortalama bir fikir alınması adına tüm süreci paylaşmak istedim.
 
Son düzenleme:
Selamlar Engin Bey. Arkadaşlar güzel açıklamışlar ben de fikir vermek isterim. Öncelikle 2021'lerin neden fiyatlarının yükseldiğine. Ticareti kavurucular dolarla yaptığı ve yeşil çekirdek alışverişi sürecinde zaman içerisinde sadece doların lira karşısında yükselmesiyle değil, kahve fiyatlarının dolar olarak da yükselmesiyle yarıştığı için sattığı ürünü yerine koyabileceği fiyatı da düşünmesi gerekiyor. Bunun dağılımını her kavurucu kendi fiyat politikası içerisinde farklı yöntemlerle yapmak zorunda olabiliyor. Bir dönem çok ünlü bir söylem vardı bu forumda, yeşil deponuzda mı değerleniyor diye söylüyorlardı insanlar, olan yeşil değerlenmiyor, yerine gelecek yeşil değerleniyor kısaca. :)

Hasatların geliş dönemleri üzerine de bir fikir paylaşımı yapayım. Öncelikle bazılarımız dikkat etmiştir, bazı hasatlarda 2021-2022 yazar ya da 2020-2021. Bu iki sebepten kaynaklı oluyor böyle yazıldığında. Afrika ülkelerinin bir çoğu yıl sonu başlar hasatına yeni yıl için. Örneğin Kenyalar 2021 aralıkta veya öncesinde geldiyse hasat vakti öncesinde başlar. Elde ettiği hasat 2022 hasatıdır ama.

Başka bir durumda birincil ve ikincil hasat kavramları. Bazı güney amerika ülkeleri kahve hasatını sene içerisinde iki kez yapmaktadır. Senenin baş ve ortalarında gelen hasat birincil, sonlarında gelen hasat ikincil hasattır. İkincil hasatlar sene sonlarına yakınken alındığı için aslında yeni yıla giriş hasatı diyebiliriz, bulunduğumuz senenin başında yapılmamıştır hasat çünkü.

Hasatların geliş dönemlerini de konuşayım ki akıllarda oluşabilecek sorular da kalmasın. Yeni hasatlar bu anlattığım dönemlere göre yılın hemen her iki üç aylık ya da altı aylık periyodunda tedarikçilere ya da direkt alan kavuruculara ulaşır. Yani 2022 oldu 2022nin ilk ayında tüm hasatlar bir anda ulaşmıyor depolarına bu tedarikçilerin. Sene sonuna kadar devam ediyor ikincil hasatları da düşündüğümüzde. Sene başında ya da bir önceki senenin sonunda başlayan hasatlar örneğin Etiyopya ve Kenyalar benim çalıştığım iki tedarikçiyede genellikle en erken nisan mayıs, gecikme halinde haziran temmuza doğru gelmekte. İkincil hasat yapan ülkelerin ikincil hasatları ise kasım ortası sonu ya da aralık ocak ayını bulabilmekte. Bundan sonraki süreç ithalat süreci oluyor tedarikçi ile ithalatçı arasında. Bu ithalat süreci de düzenli aynı ürünü alıp almamanıza göre prosedür ve süreç olarak değişmek ile beraber, ürünlerin depodan alınması Türkiye'ye gelmesi ve ithalat işlemler, laboratuvar süreci, onay alınması ve geçirilmesi derken en erken iki hafta (Çok iyimser ihtimalde), en kötü bir ay veya bir buçuk ay kadar sürmekte.

Bu son paragraftaki bilgilendirme ile de hasatların ülkemize geliş dönemlerini de az çok butik bir kavurucu gözünden paylaşmak istedim. Bahsettiğim süreçler devasa miktarlarda yeşil çekirdek ithalatı yapıp satan büyük tedarik firmaları için geçerli olmayabilir onun notunu düşmek isterim. Zira ürünler her zaman deniz kargolamayla konteynırla gelmek zorunda değil, hava kargoyla bir kaç günde de gümrüğe sokturulabilir yeni ithalat ama o zaman 250 gram kahve fiyatına çok yüklü miktarda antrepo masrafı da eklenir, ondan dolayı genellikle hava kargo yarışma kahveleri ve benzeri üst segment lotlar için daha mantıklı olabilmektedir. Dediğim gibi bu politikalar, süreçler, maliyetlendirmeler firmadan firmaya göre değişecektir. Genel geçer kesin bilgi olarak değil ama ortalama bir fikir alınması adına tüm süreci paylaşmak istedim.
Öncelikle bu detaylı açıklama için teşekkür ederim Orkun bey.
Peki aynı kahveyi örneğin ocak ayında ve haziran ayında kavuruduktan sonraki demlemelerde aroma kaybı hissettiniz mi ?
Son zamanlarda forumda maalesef her sohbetin sonu kurlara , fiyatlara bağlanıyor. Esas merak ettiğim hakkını veriyor mu ? Aroma kaybı oluyor mu ? :)
 
Öncelikle bu detaylı açıklama için teşekkür ederim Orkun bey.
Peki aynı kahveyi örneğin ocak ayında ve haziran ayında kavuruduktan sonraki demlemelerde aroma kaybı hissettiniz mi ?
Son zamanlarda forumda maalesef her sohbetin sonu kurlara , fiyatlara bağlanıyor. Esas merak ettiğim hakkını veriyor mu ? Aroma kaybı oluyor mu ? :)
Aroma kaybı hissetmedim ancak bunu karşı taraf şöyle düşünebilir nasılsa kendi ürününü övüyor. :D

Şöyle söyleyeyim. Bunu (aroma konusunu) daha önce sevgili Aslı Yaman'ın ve benim kahve gelişimimde büyük değeri ve rol modelliği olan Tim Wendelboe bahsetmişti. Akıl ilk olarak şunu düşünüyor, en taze hali en iyi aromalara, en iyi lezzetlere sahip hali diye, değilmiş. Ben direkt hasat sonu ürünü aynı anda tatmadığım için bilmiyorum. Ama hasat zamanı kahve yöreleri ziyaretlerinde defalarca kez bulunmuş Aslı Yaman ve Tim Wendelboe biliyor. Çok tazeyken hasatlar ürün iyi olsa bile belli bir süre dinlendikten sonra daha iyi aromalar vermeye başlıyormuş. Bunu Tim Caballero Gesha hasatı için, Aslı da Etiyopya Kurume varyetesi için söylemişti. Bu kahveleri memleketlerinde tattıklarında kahvede hafif çiğimsi tatlar varken, bu kahveler ülkelerine varana kadar ve sonraki üç dört beş aylık periyotlarda daha iyi tat vermeye başlamış. Yani bunu şuna benzetebiliriz, çok taze kavrum iyi tat vermez. Evet hasatta da böyle işliyor süreç ortalama olarak. Süreleri kahvenin yoğunluğuna, fermantasyonuna, işlemine, su aktivitesine, nemine ve saklama koşuluna göre değişkenlik elbette gösterebilir.

Kenya Ichuga'dan örneklersem vakum paketlerde yeşili, ilk günkü halinden farkı olduğunu düşünmüyorum. Vakum paket olmayan yeşilleri düşündüğümde de, kavurmahanemizde düzenli olarak ortam nemi dengeleyici bir cihazla ortamı düzenli bir nem oranında tuttuğumuzdan ve kahveleri iyi koruduğumuzdan dolayı da bariz bir tat kaybı gözlemlemedim.

Zira sorduğunuz bayat lezzet özellikleri ise bunlar karton, kağıt vb gibi damakta selülozik, veya benzeri karbonhidratların verdiği tatlar ve uçucu aromatiklerin dağılması sebebiyle kokular çıkmaya başlıyor. Böyle kusur kokulara ben hiç denk gelmedim kahvelerimizde. 2021 hasat olanlar şu an La Tanairi, Caballero 5 ve Kenya zaten. Kondüsyonlarının iyi olduğunu düşünüyorum. Ancak onlar zaten bir kaç aya en geç bitiyorlar. La Tanairi belki daha önce bitebilir duruma göre.

Hakkını veriyor mu sorusu aşırı göreceli bir soru. Neye göre ve kime göre, bana sorsanız taze hasat bir Ninety Plus bir çok kahve fiyatını tazeyken dahi abartı fiyatlandırma olarak buluyorum. Bunu global etkinliklerde çeşit çeşit Ninety Plus dahil bir çok kahveyi içmiş biri olarak söylüyorum. Ama 2021 fiyatı 15-16 euro civarına ulaşmamış her iyi korunmuş her kavurucunun 2021 hasat kahvesi iyi profillendiyse bence fiyatını hakediyordur diyebilirim ki o da yakında bitiyordur zaten.
 
İşte şimdi kafamda taşlar yerine oturdu :) Amatör bir ev demleyicisi olsak ta günün her saati aklımızda kahve var .
Beni bukadar özenli bir şekilde aydınlattığınız için çok teşekkür ederim. Hayırlı işler diliyorum.
 
İşte şimdi kafamda taşlar yerine oturdu :) Amatör bir ev demleyicisi olsak ta günün her saati aklımızda kahve var .
Beni bukadar özenli bir şekilde aydınlattığınız için çok teşekkür ederim. Hayırlı işler diliyorum.
Ben teşekkür ederim. Sorularınızın detaylı cevapları da Youtube kanalımdaki tarımla alakalı Talks with Coffee People videolarında var çiftçilerin, tedarikçilerin anlattığı kadarıyla. Onlara bakabilirsiniz. Oldukça faydalı olacaktır. Ayrıca kalite kontrol bilgilerini paylaştığım bir video serisi daha var Üretim Arkası orada da bizim kahvelerin yeşil çekirdek ve kavrulmuş güncel bilgilerine, üretim bilgilerine ulaşabilirsiniz. :)
 
Geri
Üst