Vinsanity7
Barista
- Konum
- Bakırköy
- İsim
- Ferhat
Daha fazla
- İsim
- Ferhat
- Espresso Makinesi
- Profitec Pro 700 Flow Control, VBM Domobar Super Digital, Picopresso
- Değirmen
- Niche Zero, Fellow Ode Gen 2, HA64 SSP MP, Wilfa Uniform, Comandante C40, Pietro M Modal
- Ekipmanlar
- Moccamaster, Behmor Brazen Plus V3, Hario V60 02 Seramik, Kalita 155 Stainless Steel, Chemex, Bialetti Moka Pot
- Kahve Arkadaşlığı İstiyor musunuz?
- Evet
- Kahve Arkadaşlığı İl
- İstanbul
- Kahve Arkadaşlığı İlçe 1
- Kadıköy
Forumda espresso makinesi tavsiyesi isteyen veya espresso makinesi olup başlangıç aşamasında temel sorunlarla karşılaşan arkadaşlar olduğunu görüyorum. Yaklaşık 10 yıldır giriş seviyesi makinelerden dual boilere giden süreci yaşamış biri olarak Espressoya Giriş konusunda naçizane bazı bilgilerimi paylaşmak istedim.
Öncelikle espresso makinelerinin çalışma mantığı olarak temelde kaça ayrıldığını bilmekte fayda var. Bu sistemlerin her biri farklı detaylara sahip ancak kısaca ifade etmek gerekirse;
1. Termoblok, çok hızlı ısınma sürelerine sahip, ucuz olduğundan genellikle giriş seviyesi ev tipi espresso makinelerinde bulunan, ısı stabilizasyonu sağlanmasının zor olduğu sistemlerdir. Çoğu fiyat olarak 500 dolar ve altındadır. (Delonghi Dedica, Sage Bambino, Ascaso Dream vb.)
2. Single Boiler Dual Use, tek kazanlı, espresso ve buhar için aynı kazanı kullanan ve espresso buhar geçişlerinde kazandaki ısı değişimini sağlamak için beklemek gereken makinelerdir. Fiyat olarak ekseriyetle 1000 dolar ve altındadır. (ECM Classika, Rancilio Silvia, Gaggia Classic Pro gibi)
3. Heat Exchanger, Buhar üretmek üzere yüksek sıcaklıkta (120-125C gibi) büyük tek bir kazana ve bu kazanın içinden geçen bir kanalda soğutulan suyun (90-95C gibi) demleme için kullanıldığı, aynı anda espresso yapma ve süt köpürtme yapılabilen makinelerdir. Fiyat olarak 1500-2000 dolar civarındadır. (Lelit Mara X, Rocket Appartamento, Nuova Simonelli Oscar gibi)
4. Dual Boiler, espresso ve buhar için iki farklı kazana sahip, ısı stabilizasyonu en üst düzey olan, teorik olarak ideal espressonun yapılabildiği büyük makinelerdir. Fiyat olarak genelde 2000 dolar ve üzerindedir. (ECM Synchronika, Profitec Pro 700, Rocket R58, Lelit Bianca gibi) Belirttiğim değerler ortalama değerler olup bu sınıflandırmaya uymayan istisna makineler de vardır.
Her şeyden önce espresso acı bir içecek değil. Doğru yapılmış bir espresso gayet tatlı ve aromaların seçilebildiği güzel bir içecek olabilir. Maalesef zincir kahvecilerde çok koyu ve bayat çekirdeklerden yapılmış espresso içenler espressoyu acı bir içecek gibi algılamış olabilir. Doğru espresso nedir sorusunun da tek bir cevabı olmamakla birlikte Specialty Coffee Association (SCA) tanımı 7-9 gram kahveden 90.5-96.1 C sıcaklıkta suyun 20-30 sn süreyle 9-10 bar basınçla geçmesi sonucu oluşan 25-35 ml lik içecektir.
Genel kabul gören standart ise 92-93 derece su ve 9 bar basınçla 25-30 sn. de kullanılan kahve miktarının 2-2.5 katı çıktı (20 gr kahveye 40-50 gr espresso) alınmasıdır. (Süre olarak daha uzun ve miktari fazla shotlara lungo, daha kisa ve miktari az shotlara da ristretto denmekte) Over Pressure Valve (OPV) olan makineler genelde 9 bara ayarlanmıştır.
Maalesef giriş ve hatta orta seviye makinelerde bile ideal espresso yapmak zordur. İdeal espresso için pid sıcaklık ayarı ve pompa basınç ayarı yapmak olmazsa olmazdır. Suyu hangi sıcaklıkta verdiği belli olmayan (HX makinelerde dahi sıcaklık stabilizasyonu ciddi sorundur), puck üzerinde oluşan basınç belli olmayan veya uygun olmayan makineler ile doğru espresso yapmak maalesef mümkün değil. Giriş seviyesi makinelerdeki sepetlerin basınçlı olmasının sebebi espresso ideal olmasa bile çıktının kremalı ve güzel görünmesini sağlamak içindir. Orta ve üst seviye makineler basınçsız sepetle gelir. Bununla birlikte stok sepetlerden memnun olmayanlar VST, IMS gibi markaların hassas işlenmiş ve farklı geometrilere sahip sepetlerini kullanır.
Espressonun tadına gelince genellikle açık kavrulmuş kahveden hazırlanan espresso menşei, çeşidi ve işleme yönteminin özelliklerine göre parlak ve meyvemsi floral tatlar verebilir. Bununla birlikte koyu kavrulmuş kahveden hazırlanan espressonun tadı karamel, bitter çikolata ve fındık aromalarına daha çok benzer. Gereğinden fazla koyu kavrulan kahvelerde ise isli ve yanık bir tat gelebilir. Yıkanmış kahvelerde asidite, parlaklık ve temiz gövde beklenirken natürel kahvelerde daha gövdeli ve aromatik meyvemsi tatlar, yarı yıkanmış veya başka meyve veya tatlarla (bal, çilek vb) fermente edilmiş kahvelerde fermentasyona tabi olduğu tadın olması beklenir.
Son dönemde popüler olan flow control sistemleri puck üzerindeki basıncı shot esnasında artırıp azaltma imkanı verdiğinden farklı tatların yakalanmasını sağlamaktadır. Daha yoğun kahveler (daha yüksek rakımlarda yetişen, yıkanmış ve açık kavrum özel kahveler) daha yüksek basınca dayanabilirken ve bazı aromalar daha yüksek basınçta ortaya çıkarken, daha az yoğun olan kahveler (daha düşük rakımda yetişen, natürel ve orta-koyu kavrum gibi) daha düşük basınçta daha iyi sonuç verebilir.
Genel olarak espressoya yeni giren arkadaşlara tavsiyem kahve miktarı, öğütüm boyutu, sıcaklık ve basınç değişkenlerine istinaden
1. Espressonun tadı ekşi olduğunda, yani under-extraction durumunda diğer değişkenler sabitken
kahve miktarını artırma
sıcaklığı artırma
öğütümü inceltme
basıncı artırma
daha yüksek çözünme sağlayacağından tatta iyileşme olabilir.
2. Espressonun tadı acı olduğunda, over extraction durumunda diğer değişkenler sabitken.
Kahve miktarını azaltma
Sıcaklığı azaltma
Öğütümü kalınlaştırma
Basıncı azaltma
Daha düşük çözünme sağlayacağından tatta iyileşme olabilir.
Giriş seviyesi makinelerde demleme sıcaklığı ve pompa basıncı ile oynama imkanı olmadığından hassas ayarı genelde öğütüm ayarıyla ve kahve miktarıyla yaparsınız. Bu kapsamda
1. espressonun tadı ekşiyse, shot süresi kısaysa (20 sn altı) veya kreması yoksa
daha ince öğütüme veya kahve miktarını artırmaya
2. espressonun tadı acıysa, shot süresi uzunsa (30 sn üstü), ağızda gövdeden ziyade rahatsız edici bir yoğunluk varsa
daha kalın öğütüme veya kahve miktarını azaltmaya
gidebilirsiniz.
Bir de espressoya girişte öncelik sırasına göre sahip olunması gereken asgari ekipmanlar çok sorulmakta. Benim şahsi fikrim öncelik ve önem sırasına göre
1. nitelikli kahve (zincir kahve çekirdeğiyle iyi kahve maalesef olmuyor)
2. stepless ve iyi bir espresso değirmeni
3. mümkünse pid sıcaklık ayarı olan espresso makinesi, 58 mm bence şart
4. Stokta gelen kötüyse duş başlığı ve sepetler
5. WDT, leveler ve tamper (bu işlemler düzgün ekstraksiyon için şart)
6. espresso tartısı (hem kahveyi, hem espressoyu tartmak için şart)
Bunlar iyi bir espressoya ulaşmada gerekli ekipmanlar. Evde espressonun pahalı olduğunu söylemiş miydim
Öncelikle espresso makinelerinin çalışma mantığı olarak temelde kaça ayrıldığını bilmekte fayda var. Bu sistemlerin her biri farklı detaylara sahip ancak kısaca ifade etmek gerekirse;
1. Termoblok, çok hızlı ısınma sürelerine sahip, ucuz olduğundan genellikle giriş seviyesi ev tipi espresso makinelerinde bulunan, ısı stabilizasyonu sağlanmasının zor olduğu sistemlerdir. Çoğu fiyat olarak 500 dolar ve altındadır. (Delonghi Dedica, Sage Bambino, Ascaso Dream vb.)
2. Single Boiler Dual Use, tek kazanlı, espresso ve buhar için aynı kazanı kullanan ve espresso buhar geçişlerinde kazandaki ısı değişimini sağlamak için beklemek gereken makinelerdir. Fiyat olarak ekseriyetle 1000 dolar ve altındadır. (ECM Classika, Rancilio Silvia, Gaggia Classic Pro gibi)
3. Heat Exchanger, Buhar üretmek üzere yüksek sıcaklıkta (120-125C gibi) büyük tek bir kazana ve bu kazanın içinden geçen bir kanalda soğutulan suyun (90-95C gibi) demleme için kullanıldığı, aynı anda espresso yapma ve süt köpürtme yapılabilen makinelerdir. Fiyat olarak 1500-2000 dolar civarındadır. (Lelit Mara X, Rocket Appartamento, Nuova Simonelli Oscar gibi)
4. Dual Boiler, espresso ve buhar için iki farklı kazana sahip, ısı stabilizasyonu en üst düzey olan, teorik olarak ideal espressonun yapılabildiği büyük makinelerdir. Fiyat olarak genelde 2000 dolar ve üzerindedir. (ECM Synchronika, Profitec Pro 700, Rocket R58, Lelit Bianca gibi) Belirttiğim değerler ortalama değerler olup bu sınıflandırmaya uymayan istisna makineler de vardır.
Her şeyden önce espresso acı bir içecek değil. Doğru yapılmış bir espresso gayet tatlı ve aromaların seçilebildiği güzel bir içecek olabilir. Maalesef zincir kahvecilerde çok koyu ve bayat çekirdeklerden yapılmış espresso içenler espressoyu acı bir içecek gibi algılamış olabilir. Doğru espresso nedir sorusunun da tek bir cevabı olmamakla birlikte Specialty Coffee Association (SCA) tanımı 7-9 gram kahveden 90.5-96.1 C sıcaklıkta suyun 20-30 sn süreyle 9-10 bar basınçla geçmesi sonucu oluşan 25-35 ml lik içecektir.
Genel kabul gören standart ise 92-93 derece su ve 9 bar basınçla 25-30 sn. de kullanılan kahve miktarının 2-2.5 katı çıktı (20 gr kahveye 40-50 gr espresso) alınmasıdır. (Süre olarak daha uzun ve miktari fazla shotlara lungo, daha kisa ve miktari az shotlara da ristretto denmekte) Over Pressure Valve (OPV) olan makineler genelde 9 bara ayarlanmıştır.
Maalesef giriş ve hatta orta seviye makinelerde bile ideal espresso yapmak zordur. İdeal espresso için pid sıcaklık ayarı ve pompa basınç ayarı yapmak olmazsa olmazdır. Suyu hangi sıcaklıkta verdiği belli olmayan (HX makinelerde dahi sıcaklık stabilizasyonu ciddi sorundur), puck üzerinde oluşan basınç belli olmayan veya uygun olmayan makineler ile doğru espresso yapmak maalesef mümkün değil. Giriş seviyesi makinelerdeki sepetlerin basınçlı olmasının sebebi espresso ideal olmasa bile çıktının kremalı ve güzel görünmesini sağlamak içindir. Orta ve üst seviye makineler basınçsız sepetle gelir. Bununla birlikte stok sepetlerden memnun olmayanlar VST, IMS gibi markaların hassas işlenmiş ve farklı geometrilere sahip sepetlerini kullanır.
Espressonun tadına gelince genellikle açık kavrulmuş kahveden hazırlanan espresso menşei, çeşidi ve işleme yönteminin özelliklerine göre parlak ve meyvemsi floral tatlar verebilir. Bununla birlikte koyu kavrulmuş kahveden hazırlanan espressonun tadı karamel, bitter çikolata ve fındık aromalarına daha çok benzer. Gereğinden fazla koyu kavrulan kahvelerde ise isli ve yanık bir tat gelebilir. Yıkanmış kahvelerde asidite, parlaklık ve temiz gövde beklenirken natürel kahvelerde daha gövdeli ve aromatik meyvemsi tatlar, yarı yıkanmış veya başka meyve veya tatlarla (bal, çilek vb) fermente edilmiş kahvelerde fermentasyona tabi olduğu tadın olması beklenir.
Son dönemde popüler olan flow control sistemleri puck üzerindeki basıncı shot esnasında artırıp azaltma imkanı verdiğinden farklı tatların yakalanmasını sağlamaktadır. Daha yoğun kahveler (daha yüksek rakımlarda yetişen, yıkanmış ve açık kavrum özel kahveler) daha yüksek basınca dayanabilirken ve bazı aromalar daha yüksek basınçta ortaya çıkarken, daha az yoğun olan kahveler (daha düşük rakımda yetişen, natürel ve orta-koyu kavrum gibi) daha düşük basınçta daha iyi sonuç verebilir.
Genel olarak espressoya yeni giren arkadaşlara tavsiyem kahve miktarı, öğütüm boyutu, sıcaklık ve basınç değişkenlerine istinaden
1. Espressonun tadı ekşi olduğunda, yani under-extraction durumunda diğer değişkenler sabitken
kahve miktarını artırma
sıcaklığı artırma
öğütümü inceltme
basıncı artırma
daha yüksek çözünme sağlayacağından tatta iyileşme olabilir.
2. Espressonun tadı acı olduğunda, over extraction durumunda diğer değişkenler sabitken.
Kahve miktarını azaltma
Sıcaklığı azaltma
Öğütümü kalınlaştırma
Basıncı azaltma
Daha düşük çözünme sağlayacağından tatta iyileşme olabilir.
Giriş seviyesi makinelerde demleme sıcaklığı ve pompa basıncı ile oynama imkanı olmadığından hassas ayarı genelde öğütüm ayarıyla ve kahve miktarıyla yaparsınız. Bu kapsamda
1. espressonun tadı ekşiyse, shot süresi kısaysa (20 sn altı) veya kreması yoksa
daha ince öğütüme veya kahve miktarını artırmaya
2. espressonun tadı acıysa, shot süresi uzunsa (30 sn üstü), ağızda gövdeden ziyade rahatsız edici bir yoğunluk varsa
daha kalın öğütüme veya kahve miktarını azaltmaya
gidebilirsiniz.
Bir de espressoya girişte öncelik sırasına göre sahip olunması gereken asgari ekipmanlar çok sorulmakta. Benim şahsi fikrim öncelik ve önem sırasına göre
1. nitelikli kahve (zincir kahve çekirdeğiyle iyi kahve maalesef olmuyor)
2. stepless ve iyi bir espresso değirmeni
3. mümkünse pid sıcaklık ayarı olan espresso makinesi, 58 mm bence şart
4. Stokta gelen kötüyse duş başlığı ve sepetler
5. WDT, leveler ve tamper (bu işlemler düzgün ekstraksiyon için şart)
6. espresso tartısı (hem kahveyi, hem espressoyu tartmak için şart)
Bunlar iyi bir espressoya ulaşmada gerekli ekipmanlar. Evde espressonun pahalı olduğunu söylemiş miydim
Son düzenleme:
